Wat doe je tegen botontkalking?

08 januari 2016

Veel mensen zijn bang dat ze door botontkalking een heup, been of pols breken. Die angst is begrijpelijk. Maar u heeft minder kans op botbreuken als u een paar zaken in acht neemt.

Hoe ontstaat botontkalking?
Normaal gesproken sterft oud botweefsel af en wordt er nieuw weefsel aangemaakt. Als er minder nieuw weefsel bijkomt dan er afgaat, worden de botten steeds brozer en is er sprake van botontkalking. De medische naam hiervoor is osteoporose.

Waarom hebben vrouwen er meer last van?
Vooral vrouwen na de overgang krijgen osteoporose. Dat komt doordat de eierstokken geen oestrogeen meer aanmaken. Oestrogeen remt botafbraak. Dunne, oudere vrouwen hebben iets sneller last van botontkalking, omdat vet na de overgang een beetje oestrogeen produceert. Maar het is niet alleen een ‘oudevrouwenziekte’. Ook mannen en jongeren kunnen het krijgen, zoals schildklierpatiënten of mensen die langdurig medicijnen gebruiken met corticosteroïden (onder andere te vinden in prednison en oog- en neusdruppels).

Wat zijn de gevolgen van botontkalking?
Het is heel moeilijk om osteoporose in een vroeg stadium te herkennen. Meestal gebeurt dat pas als iemand wat breekt. Doordat de botten broos worden, neemt de kans daarop namelijk sterk toe. Minder bekend is dat het inzakken van de ruggenwervels ook een gevolg is van osteoporose. Daardoor wordt u kleiner of gaat u krommer lopen. Dat veroorzaakt vaak rugpijn. Witte plekjes op de nagels of kalknagels zijn trouwens geen symptomen van botontkalking of calciumgebrek, zoals nogal eens wordt gedacht.

Hoe kunt u met voeding uw botten versterken?
Calcium is goed voor uw botten. Het zit behalve in zuivel (zoals kaas, melk, yoghurt en kwark) ook in groenten, peulvruchten, noten en vis. Het advies van de diëtiste is 500 ml zuivel als u jonger dan vijftig bent, 550 voor mensen tussen de vijftig en zeventig en 600 ml als u ouder dan zeventig bent. Er gaan overigens ook stemmen op dat zuivel juist slecht is en osteoporose zelfs zou veroorzaken. Wilt u calciumtabletten slikken, neem dan contact op met uw huisarts want hieraan kunnen risico’s verbonden zijn.

Ook vitamine D is toch goed?
Inderdaad, vitamine D zorgt ervoor dat de darmen calcium beter opnemen en dat het beter wordt vastgelegd in de botten. Ga daarom vaker naar buiten, want de zon is de grote motor achter het aanmaken van vitamine D. Bent u ouder dan vijftig of heeft u een getinte huid dan worden daarnaast vitamine D-tabletjes aangeraden.

Wat is slecht voor de botten?
Alcohol, cafeïne, thee, cola en vooral zout stimuleren volgens het Voedingscentrum de afvoer van calcium via de urine, terwijl calcium hard nodig is voor het sterk houden van uw botten.

Waarom is bewegen belangrijk?
Daar worden uw spieren, die uw botten beschermen, sterker van. Tevens zorgt beweging voor aanmaak van nieuw weefsel. Bovendien bent u leniger als u meer beweegt en vermindert u zo de kans op vallen. Gaat sporten of wandelen niet meer zo makkelijk, volg dan een cursus waarbij u leert valpartijen te voorkomen of op te vangen (klik hier voor de link). Ook ergotherapeuten kunnen goede tips geven als u wat stram begint te worden (klik hier voor de link naar de ergotherapeuten van het Omring Vitaalteam).

Wat kunt u nog meer doen?
In huis is het vrij simpel om een paar voorzorgsmaatregelen te nemen waardoor u minder snel valt. Zorg bijvoorbeeld dat vloerkleden vastzitten en ruil gladde tegels of zeil in voor vloerbedekking. Loop niet op sokken of te grote pantoffels, verbeter de verlichting, zorg voor een handvat naast uw bed en in het toilet. En is uw bril nog goed op sterkte? Let ook extra op als u slaap- of kalmeringsmiddelen gebruikt of als u last hebt van duizeligheid. Blijf dan eerst even op de rand van het bed zitten voordat u opstaat.

850.000 Nederlanders hebben naar schatting volgens het RIVM osteoporose


 

1 op de 3 vrouwen boven de zestig en 1 op de 7 mannen heeft er last van

Elke 7 minuten valt er een oudere in Nederland in of om het huis

Wat helpt?

Blijf in beweging. Profiteer met Omringpas!

Meer informatie

Meer weten?

Kijk eens op:
De website AllesoverOsteoporose.nl
De website van het Voedingsmiddelencentrum

Deze pagina delen op:

088 - 206 79 99