Blog: Zo waait de herfstdepressie voorbij

16 november 2015

Veel mensen zitten in de herfst wat minder lekker in hun vel. Ze voelen zich somberder en futlozer. Valt er iets aan te doen? Jazeker, gelukkig in veel gevallen wel.

Volgens 1 op de 10 mensen zijn de kortere dagen de schuld van herfstdepressies

Wat is de beste remedie?

Alhoewel sommige mensen er altijd last van zullen houden, geldt voor de meesten: ga wandelen, sporten of zwemmen, ook als het buiten koud of nat is. Door te bewegen maakt het lichaam onder andere endorfine aan en dat is een gelukshormoon waar je vrolijk van wordt!

 

Helpt vitamine D slikken?

Normaal gesproken schijnt de zon op de huid en zorgt het lichaam er zelf voor dat er vitamine D wordt aangemaakt. Maar in de winter is er minder zon, komen we niet zo vaak buiten en lopen we dik ingepakt rond. Wie een getinte huid heeft, is extra in het nadeel want het pigment houdt de opname van de zon tegen. Ook bij ouderen gaat de aanmaak van vitamine D langzamer. Daarom is voor hen (en jonge kinderen) vitamine D noodzakelijk. Deze vitamine is belangrijk voor de botten, de opname van calcium en fosfaat uit voedsel, de schildklier en het immuunsysteem. Wie er te weinig van heeft, voelt zich soms wat slapper of sneller duizelig. Overigens is er nog een andere reden om de vitamine D op peil te houden: wie genoeg ervan heeft, krijgt minder snel diabetes type 2.

 

Hebben seizoensgroenten een positief effect?

Herfstgroenten, zoals andijvie, bloemkool, boerenkool, rode kool en spruitjes, bevatten veel vitamine C, provitamine A en foliumzuur. De eerste twee verbeteren de weerstand, waardoor je meer energie hebt. Vitamine C vergroot ook de opname van ijzer. Wie een ijzertekort heeft, wordt soms duizelig. Foliumzuur komt met name voor in groene groenten en is belangrijk voor de groei en een goede werking van het lichaam. Mogelijk helpt foliumzuur ook tegen depressies, maar hier is nog niet voldoende bewijs voor. Tip: veel vitaminen zijn oplosbaar in water. Kook ze kort in een klein laagje water. Eet verse groenten binnen 2 tot 5 dagen op en voorgesneden groente het liefst op de dag zelf. Dan blijven de vitamines ook het best bewaard. Per dag hebben we trouwens minimaal 200 gram groente nodig. Dat is vrij veel voor één maaltijd, dus is het een idee om bijvoorbeeld bij de lunch een bakje salade te nemen.

 


 

Herfstgeluk bestaat ook! Gekleurde bossen, boswandelingen, paddenstoelen, Sinterklaasavond en kaarsjes geven een hoop plezier

 

Of een multi-vitaminepil?

Daarover bestaan veel verschillende meningen. Wetenschappelijk is niet bewezen dat dit helpt. En volgens het Voedingscentrum krijg je door gevarieerd te eten al genoeg vitamines binnen. Aan de andere kant: wie eet echt 200 gram groente en twee stuks fruit per dag? En zitten er tegenwoordig nog wel genoeg vitamines en mineralen in onze groenten?

 

Iets anders, hoe is herfstverkoudheid te omzeilen ?

Eerst het slechte nieuws: er zijn zo’n 300 verschillende verkoudheidsvirussen en in de herfst steken we elkaar makkelijker aan, omdat de virussen zich sneller verspreiden in een vochtige omgeving. Tja, daar wordt niemand natuurlijk vrolijk van. Maar wie zorgt dat hij een betere weerstand heeft, wordt minder snel ziek. Dat is dan wel weer goed nieuws.

 

Waarom is lichttherapieeen oppepper?

Een van de oorzaken van een herfst- of winterdepressie kan zijn dat er minder licht overdag is. Dat beïnvloedt de hersenen. Een lichtlamp kan dan inderdaad helpen. Deze is te koop in zorgwinkels (zie kadertje) of bij de apotheek. Wie zeer serieuze klachten heeft, kan via de GGZ en de psychiatrische polikliniek van een ziekenhuis lichttherapie krijgen. De behandeling bestaat uit vijf tot tien dagen lang een half uur tot twee uur achter een speciale sterke lamp zitten. Sommige verzekeraars vergoeden deze therapie of een eigen lamp voor thuis.

 

Een zonvakantie kan toch ook?

Jazeker! Wie in de gelegenheid is om een weekje naar een zonnig oord te gaan, creëert zijn eigen lichttherapie en stimuleert bovendien tijdelijk de vitamine D-productie. Geschikte bestemmingen in oktober: bijvoorbeeld Zuid-Europa, Turkije en de Canarische Eilanden. In november en december ontmoet u het lekkere weer iets verder weg: Egypte, Marokko, Kaapverdische Eilanden, Zuid-Afrika en sommige delen van Azië.

 

Ook een hoofdzaak....

Stemmingswisselingen kunnen ook een neurologische achtergrond hebben. Uit onderzoek van de Universiteit van Leiden uit 2012 onder bijna 3000 mensen blijkt dat er een verband is tussen een stofje in de hersenen (BDNF), het seizoen en neerslachtigheid. Vanaf eind september begint de hoeveelheid BDNF te dalen en dat bereikt in maart zijn dieptepunt. Daarna neemt het weer toe. In de zomermaanden is het op zijn hoogtepunt en voelen mensen zich over het algemeen het meest opgewekt.

Tip: Daglichtlamp

Licht is belangrijker voor de gezondheid dan veel mensen beseffen. Voldoende naar buiten gaan is het beste, maar dat lukt niet altijd in de herfst of winter. Dan kan een daglichtlamp uitkomst bieden. In de Omringwinkel is voor € 169,95 de daglichtlamp Day

Meer informatie >>

Deze pagina delen op:

088 - 206 79 99