Blog: De belangrijkste vragen en antwoorden over Vitamine D

08 februari 2016

Alles over de ‘calciummachine’

Vitamine D is een essentiële vitamine voor uw lichaam. Waarom? En wanneer krijgt u er te weinig van binnen? Hoeveel kunt u dan het beste slikken? De belangrijkste vragen over vitamine D verdienen een antwoord.

Wat doet vitamine D in uw lichaam?

Vitamine D zorgt ervoor dat calcium opgenomen wordt in het lichaam, om precies te zijn in het maagdarmstelsel. Calcium is nodig om sterke tanden en botten te krijgen én te houden. Wat dat laatste betreft: om botontkalking (dus een vermindering van het calciumgehalte in uw botten) tegen te gaan is vitamine D erg belangrijk. Botontkalking veroorzaakt broze botten die sneller breken bij een val en vaak doen ook de botten pijn. Behalve voor het skelet is vitamine D goed voor uw weerstand, waardoor u minder snel ziek wordt. Kalk (en dus indirect vitamine D) zorgt er tevens voor dat uw bloed stolt. En tot slot maakt vitamine D de spieren en zenuwen sterker.

Krijgt u deze vitamine vanzelf binnen?

Jazeker, als de zon op uw huid valt kan uw huid zelf vitamine D aanmaken. Onder invloed van UV-stralen wordt cholesterol wordt namelijk omgezet in vitamine D. Daarnaast zit vitamine D in bepaalde voedingsmiddelen, zoals vette vis. Eet daarom af en toe haring, zalm of makreel. Er zit overigens ook een heel klein beetje vitamine D in roomboter, volle melk en sommige vleessoorten. Maar met alleen voeding redt u het niet.

Wanneer moet u extra vitamine D slikken?

Als u niet zo vaak buitenkomt of als de zon in de winter minder sterk is, ligt het gevaar op de loer dat uw lichaam zelf te weinig vitamine D produceert. Het is dan verstandig om de vitamine D aan te vullen. Bij ouderen en mensen met een donkere huid loopt de eigen ‘vitamine D-motor’ sowieso niet zo goed. En kinderen en zwangeren kunnen extra vitamine D gebruiken voor de botopbouw. De Gezondheidsraad adviseert daarom kinderen, ouderen, zwangeren, mensen met een donkere huid en mensen die zichzelf altijd volledig met kleding bedekken om in de zomer en in de winter extra vitamine D te slikken.

Hoeveel?

10 microgram (400 IE):

  • Kinderen tot 4 jaar
  • Mensen met een donkere huidskleur
  • Mensen die weinig buiten komen als de zon schijnt
  • Mensen die de zon altijd mijden
  • Mensen die lichaamsbedekkende kleding dragen
  • Zwangere vrouwen
  • Vrouwen van 50 tot 70 jaar

20 microgram (800 IE):

  • Mannen en vrouwen die ouder dan 70 jaar zijn
  • Mensen met osteoporose (botontkalking)
  • Mensen die in een verpleeg- of verzorgingshuis wonen

Waar is vitamine D verkrijgbaar?

De drogist verkoopt tabletjes en druppeltjes (voor baby’s), maar u kunt ze ook in de apotheek kopen. Tip: let goed op de dosering. Hoeveel microgram of IE zit er in het tabletje? Niet alle doseringen zijn bijvoorbeeld geschikt voor jonge kinderen.

Wat kost het en vergoedt de verzekering het?

Uiteraard variëren de prijzen. Er zijn al potjes met 300 stuks bij de drogist verkrijgbaar voor €3,99. Vitamine D zit niet in de basisverzekering.

Is een teveel aan vitamine D schadelijk?

Ja, in principe is te veel vitamine D niet goed, maar zo snel gebeurt dat niet. Pas als u meer dan 50 microgram (of 2000 IE) per dag slikt, is het volgens de Gezondheidsraad schadelijk.

Kunnen kalktabletten vitamine D tabletten vervangen?

Kalktabletten (calci chew) kunnen vitamine D (colecalciferol) niet vervangen. Wel bestaan er gecombineerde preparaten (calci chew D3).

 

Met dank aan Jessica Bakker (huisarts)

 

70 tot 90 procent van de benodigde vitamine D kan uw lichaam zelf aanmaken (de rest krijgt u meestal binnen via voeding)

bron: www.gezondheidsnet.nl

Minimaal een half uur zonlicht per dag is noodzakelijk voor de aanmaak van vitamine D

bron: www.thuisarts.nl

40 procent van de 50- tot 65-jarige vrouwen en 50 procent van alle 65-plussers heeft een vitamine D-tekort

bron: www.gezondheidsnet.nl

Extra vitaminen

Op vertoon van uw Omringpas krijgt u 10% korting bij gezondheidswinkel De Tuinen.

Meer info

Deze pagina delen op:

088 - 206 79 99