Blog: Versla de klachten van de overgang!

15 april 2016

Opvliegers, stemmingswisselingen en het gevoel dat je een stoel naar iemand wil gooien.. Het hoort allemaal bij de overgang! Het is een uitdaging voor iedere vrouw om tijdens de overgang controle over haar eigen lichaam te houden. Maar, geen zorgen, er zijn allemaal trucjes voor!

De overgang wordt veroorzaakt door hormonale schommeling. Dit ervaren vrouwen wel vaker tijdens hun menstruatie. Het nadeel van de overgang is alleen -misschien verstandig om nu even te gaan zitten- dat dit welgeteld 15 jaar kan duren. Doordat uw lichaam steeds minder vrouwelijke hormonen aanmaakt en daarbij minder eicellen produceert, stevent u langzaam af op de Menopauze. En dit brengt best een aantal nare bijwerkingen met zich mee. Maar… Niet getreurd, daar is wat aan te doen!

Voeding tijdens de overgang

Door voeding kunnen verschillende klachten van de overgang verminderen. Zoals geleerd van Aziatische vrouwen, die nauwelijks opvliegers hebben, kan voeding wat rijk is aan fyto-oestrogenen, klachten verminderen. Voorbeelden van dit soort producten zijn sojamelk, noten en zaden, peulvruchten en granen. Maar niet alleen fyto-oestrogeenrijke producten hebben een gunstige werking. Ook bepaalde soorten fruit, zoals appels en perziken, en bepaalde soorten groente, zoals broccoli en verschillende koolsoorten, kunnen helpen. Daarnaast bevatten ook aardappelen, vette vis, vetten en oliën, zuivelproducten en zoetstoffen goede voedingsstoffen. 

Helaas zijn er ook altijd van die venijnige, maar o zo lekkere gerechten die juist de klachten versterken. Heeft u erg last van overgangsklachten dan kan u beter pittig gekruide gerechten laten staan. Ook uw dagelijkse portie cafeïne is nu een boosdoener. Koffie en frisdranken, maar ook thee en alcohol kunnen de klachten versterken. Daarnaast kunt u ook het beste vlees, gevogelte, suiker en conserveringsmiddelen mijden. 

Bewegen tijdens de overgang

Bewegen doet wonderen! Dat komt maar al te vaak aan bod tijdens onze blogs. Maar het is toch goed om te weten welke bewegingsvormen bij uw situatie passen. Tijdens de overgang hoeft u bijvoorbeeld geen marathon te lopen. Yoga of een rondje wandelen kunnen ook wonderen verrichten. Om de dag een half uur bewegen waarbij de hartslag omhoog gaat verlicht al snel lichamelijke en psychische klachten van de overgang.

Ontspanning doet wonderen

Ontspanning.. Het woord alleen al klinkt heerlijk! Tijdens de overgang is ontspannen en aan uzelf denken op zijn tijd heel belangrijk. Overgang kan voor veel spanningen en soms zelfs onbegrip zorgen. Blijf bij uzelf en geef uzelf de tijd en ruimte om aan uw veranderende lichaam te wennen. Praat ook over de dingen die u ervaart. Hierdoor krijgt uw omgeving meer begrip voor uw situatie en kunt u wat meer spanning loslaten. 

Van de tropen naar de Noordpool, temperatuur schommeling!

Een van de meest bekende fenomenen van de overgang; de opvliegers! Een onverwachte en zeer plaatselijke hittegolf vliegt u aan..  Daartegenover kan u het volgende moment weer voeten en handen hebben alsof ze uit een bak met ijs komen.

Om deze klachten te verminderen, zijn verschillende trucs bedacht. Zo kunt u het beste uw voeten inpakken in dikke wollen sokken in plaats van synthetische sokken, want dit werkt juist averechts. Ook kan een wisselbad werken, dompel eerst uw voeten in warm en dan in koud water en wissel dit een aantal keer af.

Wanneer u ’s nachts hevige warmte ervaart is het fijn om onder zijde of bamboebeddengoed te slapen. En daarnaast kunt u natuurlijk ook altijd uw been onder de dekens vandaan trekken. Als u overdag vaak last heeft van opvliegers is het een idee om veel verschillende lagen kleren te dragen. Zo kunt u wat lagen uitdoen als het te warm wordt. 

Omarm de Overgang

Wilt u meer weten over wat er gebeurt tijdens de overgang en hoe u dit zelf kunt beïnvloeden? Kom dan naar onze Omarm de Overgang informatie middag in Hoorn of Schagen.

Omarm de Overgang

Een informatiemiddag over uw lichaam!

Schrijf u nu in

 

 

 

 

 

 

 

Deze pagina delen op:

088 - 206 79 99