Blog: Tips voor een gezonde paasbrunch

25 maart 2016

Pasen, een weekend waarin eten en gezelligheid voorop staan. Gezellig met de familie aan tafel voor de brunch. De croissants met een dikke laag jam, paaseitjes en een tulband staan al klaar. Maar waarom zo ongezond als het ook anders kan? Lees onze  tips en recepten voor een gezonde paasbrunch in onze blog en geniet van Pasen op een verantwoorde manier. 

Daar liggen ze, de chocolade paaseitjes, met hun glanzende papiertjes, alsof ze roepen: ‘’Eet mij!’’. Ze proberen ons over te halen om aan ons verlangen naar chocola toe te geven en dat onder het mom van ‘’het is maar één keer in het jaar Pasen! ‘’ Dan wordt inhouden moeilijk.  Daarom wordt het tijd om deze verleiding te vervangen voor een aantal verantwoorde verleidingen. 

Bestrijd suiker met suiker, eet fruit!

Voor suikers zijn we erg gevoelig. Door een zoete smaak aan eten te geven vindt bijna iedereen het lekker. Vooral voor kinderen is dit iets wat ze over de streep trekt als het gaat om eten. Fruit bevat veel natuurlijke suikers en vooral vers fruit heeft vaak een heerlijke zoete smaak. Daarnaast is het natuurlijk een vrolijk en kleurrijk geheel op tafel. 

Met fruit kunt u  veel bijzondere en leuke dingen doen. Zo kunt u met de verschillende vormen figuurtjes maken of gevarieerde spiesjes rijgen met uw kinderen. Op die manier wordt het maken én het eten leuk en krijgen ze vitamines in plaats van de vetten en suikers van de normale paaslekkernijen.

Guilty pleasures in een gezond jasje

Guilty pleasure, een genot waar u zich later misschien schuldig over voelt door de calorieën en suikers. Op een  feest mogen deze lekkernijen natuurlijk niet ontbreken, maar door ze anders klaar te maken, worden dit lekkernijen die u kunt eten zonder een schuldgevoel te krijgen!

Havermout pannenkoekjes
Pannenkoekjes, een echte Hollandse lekkernij waar groot en klein van kan smullen. Dit is alleen niet de gezondste lekkernij van de paasbrunch. Maar daar kan verandering in komen! Havermout pannenkoekjes: net zo lekker, maar veel gezonder.

Benodigdheden havermout pannenkoekjes 4 personen
-    70 gram havermout
-    2 eieren
-    2 bananen 
-    1 afgestreken eetlepel kaneel
-    1 eetlepel honing 
-    Snufje zout
-    Eventueel een beetje melk of water

Begin met het fijn malen van de havermout, totdat het bijna een meelstructuur heeft. Breek daarna de bananen in stukjes en mix deze mee tot een dik beslag. Voeg daarna de eieren, kaneel, honing en zout toe. Mix dit tot een glad beslag en beoordeel daarna of u het nog wilt verdunnen met wat melk of water. Het beslag hoeft niet te dun, het mogen best wat dikkere pannenkoekjes worden. 

Voor de topping kunt u lekker variëren. Vers fruit of diepvriesfruit of misschien toch stiekem een beetje poedersuiker of room, het kan allemaal! Zo kunt u uw kinderen zelf laten versieren om er een gezellig geheel van te maken!

Ei muffins
Een andere lekkernij waar velen graag van smullen is een muffin. En ook voor dit lekkere cakeje is er een gezonde variant die perfect is voor een paasbrunch. Dit recept geeft u de mogelijkheid te variëren en kost weinig moeite en tijd. 

Maak een mix van groente, vlees en/of kaas naar keuze en verdeel dit over verschillende muffinbakvormpjes. Kluts een aantal eieren en giet dit over de vulling. Bak de muffins af in een voorverwarmde oven op 200 graden voor 15 minuten. Voor de paasbrunch zou u  kunnen kiezen voor bakvormpjes in de vorm van een ei of kuiken, zo zullen deze muffins een echte indruk achterlaten op uw gasten. 
 

Sites voor meer gezonde recepten

Wilt u meer gezonde recepten om uw huidige eetpatroon aan te passen? Er zijn veel verschillende foodblogs die gericht zijn op gezonde recepten. Via google zijn deze gemakkelijk te vinden. Heeft u een bepaald recept dat u gezonder wilt maken, kijk dan of u een gezond alternatief  hiervan kunt vinden of een van de ingrediënten kunt  vervangen. Vervang bijvoorbeeld pasta door slierten groenten. 

Geniet van uw Paasweekend en eet smakelijk!
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deze pagina delen op:

088 - 206 79 99