Blog: Leven zonder suiker en brood?

05 november 2015

De laatste tijd is er in de media veel aandacht voor suiker en tarwebrood. Voor- en tegenstanders bestrijden elkaar. Hoe komt dat en waar kunt u het beste rekening mee houden als u er minder van zou willen eten?

Waarom staat suiker in een slecht daglicht?

Zoete suiker in koek, snoep en frisdrank mist vezels, vitaminen of mineralen, terwijl die noodzakelijk zijn om de suiker te kunnen afbreken. Eet u daarnaast te veel tussendoortjes, dan krijgt uw lichaam meer brandstof binnen dan u verbruikt en neemt uw gewicht toe. Verder heeft suiker invloed op de bloedsuikerspiegel. Vooral bij zoete suiker stijgt die heel snel. Dan probeert het lichaam zo snel mogelijk de bloedsuikerspiegel weer in balans te krijgen door extra insuline aan te maken. Het lichaam schiet daar wat in door, waardoor de bloedsuikerspiegel pijlsnel daalt. Deze wisselingen kunnen vermoeidheid veroorzaken. Verder kan er leververvetting ontstaan door hoge bloedsuikerspiegels. Daarnaast blijkt uit onderzoek bij muizen dat zoete suiker verslavend kan zijn, zelfs verslavender dan cocaïne.

Hoe kunt u minderen met zoete suiker?

Stap 1 is simpel: neem koffie en thee zonder suiker, drink geen frisdrank of (sinaas)appelsap meer en schaf de koekjes, gezoete toetjes, peperkoek en chocola af. Ook aan pizza’s uit de diepvries, sauzen uit pakjes en andere kant-en-klaar-producten is zoete suiker toegevoegd. Maar fruit dan? Ja, daar zit zeker suiker in, namelijk fructose. Toch is het niet verstandig om fruit van het menu te schrappen. Dat bevat namelijk ook veel vitamines en vezels, die noodzakelijk zijn voor allerlei processen in het lichaam.

Wat is een lekker alternatief?

Wilt u wat minder streng voor uzelf zijn en toch af en toe iets zoets of hartigs eten en drinken? Een beschuit belegd met appel is een gezonder tussendoortje dan een gevulde koek. Een reep pure chocola mag ook. Of maak zelf een pizzabodem en beleg deze met veel groente. In de zomer is water met citroen en munt heerlijk fris.

Waarom is er zoveel discussie over brood?

Vooral tarwebrood staat ter discussie. Het zou een dikmaker zijn en eigenlijk niet nodig volgens onder andere het populaire boek ‘De Voedselzandloper’. De Nederlandse Academie voor Voedingswetenschappen meldt dat brood juist wel noodzakelijk is, want er zitten behalve veel bouwstoffen ook vitamine B11, jodium en ijzer in. Aan Nederlands brood wordt zelfs speciaal jodium toegevoegd, omdat je dat bijna niet op een andere manier binnenkrijgt.

Welk brood is het beste?

Volkoren is altijd de beste keuze als u brood wilt eten, of het nu gaat om tarwebrood of ander brood. Daarbij is de hele graankorrel vermalen waardoor de meeste mineralen en vezels bewaard zijn gebleven. Uw maag voelt bovendien sneller gevuld. Donker brood is overigens niet per definitie volkoren brood. Tegenwoordig wordt brood vaak gekleurd. Alleen als er ‘volkoren’ op staat, is het ook volkoren. Speltbrood, dat de laatste tijd steeds populairder wordt, kan zowel van volkoren als niet-volkoren gemaakt zijn. Trouwens, om dezelfde reden is ook volkoren pasta beter dan ‘witte pasta’, want die is meestal gemaakt van gezeefde tarwebloem. 

Minder brood, meer…?

Als u wilt minderen met brood (of pasta), kunt u kiezen voor meer groente, havermout, noten en peulvruchten. Zij bevatten ook bouwstoffen en geven dus energie. Bovendien zitten er met name in groente en peulvruchten veel vezels. Die zorgen ervoor dat de voeding trager verteerd wordt, waardoor de bloedsuikerspiegel minder snel stijgt.

Cijfers en feiten

  • 85% van alle suiker die wordt verbouwd in Nederland gaat naar de levensmiddelenindustrie.
  • In de gemiddelde diepvriespizza zitten soms wel acht klontjes suiker verwerkt.
  • We eten per jaar gemiddeld 24 kilo kristalsuiker (meestal verwerkt in allerlei producten).

Persoonlijke keuze

Er zijn heel wat verschillende meningen over gezond eten. We geven daarom in dit artikel vooral informatie. We pretenderen daarbij niet dat we volledig zijn, want over suiker, koolhydraten en brood kun je een heel boek schrijven. Wat iemand eet, is bovendien altijd een persoonlijke keuze. De één voelt zich lekker bij een volledig suiker- en tarwevrij dieet en de ander juist niet.

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door diëtist Martine Dogger.

Deze pagina delen op:

088 - 206 79 99