Blog: Gemak in huis… met snufjes en elektronica

19 mei 2016

Staan er straks alleen nog maar robots aan ons bed om zorg te verlenen? Zo’n vaart zal het niet lopen, maar technische hulpmiddelen doen in de zorg wel zijn intrede. Beeldzorg, sensoren in huis, gordijnen die op afstand dichtgaan, het is allemaal geen toekomstmuziek meer. Het belevingscentrum in Hoorn laat een aantal mogelijkheden zien.

Yvonne Warnars

is vrijwilliger in het belevingscentrum in Hoorn.

‘Hulp nodig hebben, is niet sjiek’

“Het eerste wat mensen vaak zeggen als ze het belevingscentrum binnenkomen, is: ‘Ik ben hier niet voor mezelf, hoor. Ik kijk alleen wat rond.’ Mensen betrekken hun bezoek liever niet op zichzelf. Maar of ze nu wel of niet zelf zorg nodig hebben, de nieuwsgierigheid is gewekt. En dat is waar het belevingscentrum voor is. Om mensen te laten zien wat er allemaal kan om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op een fijne manier. En dat kan ook preventief. Want als je toch bezig bent je badkamer te verbouwen, waarom dan niet meteen een verhoogd toilet erin? Of een grote, gelijkvloerse douchecabine? Dat is nu prettig en later ook als de mobiliteit is afgenomen.”

Verrast door mogelijkheden

“Voor mensen die nu al zorg nodig hebben, is het beeldbellen via een tablet een enorme uitkomst. Er kan snel en efficiënt met de zorgverlener contact worden gelegd en dat geeft mensen een veilig gevoel. En hoe handig is het als je zelf de gordijnen kunt openen of het licht aan en uit kunt doen als je bedlegerig bent? Bezoekers zijn vaak verrast hoe het huis van de toekomst eruit kan zien. Er worden nu ook proeven gedaan met sensoren in huis, zodat de bewoner op afstand in de gaten kan worden gehouden. Voor mantelzorgers en partners van mensen met dementie biedt dit veel steun. Zit de bewoner de hele dag in een stoel? Of eet hij ook, gaat naar het toilet, enzovoort?”

Opzienbarend toilet

“Veel producten en diensten zijn nog in een testfase. We geven dan ook alleen maar informatie en verkopen niets. Maar iedereen vindt het toilet met automatische spoel- en droogfunctie wel het meest opzienbarende. Kennelijk is het ieders nachtmerrie om hulp nodig te hebben bij het afvegen van je billen. Dat wil toch ook niemand? Bezoekers zijn erg enthousiast als ze zien hoe het werkt. Als je om wat voor reden je armen niet meer kunt gebruiken of je lichaam draaien, biedt dit toilet de oplossing. Wie weet hebben we er allemaal wel één in de nabije toekomst.”

Guus Janssen (64)

ziet via een camera en een app op de tablet wie er aanbelt.

‘Ik weet altijd wie er voor de deur staat’

“Mijn vrouw werd uitgenodigd door de gemeente om aan een pilotproject mee te werken. Met als doel om te onderzoeken hoe elektronische middelen kunnen helpen om zo lang mogelijk zelfstandig thuis te blijven wonen. Ik vond dat interessant, omdat de mobiliteit van mijn vrouw steeds verder achteruit ging vanwege de ziekte Sarcoïdose. De deur op afstand open doen of via beeldbellen met de zorgverlener in contact treden, zou handig voor haar zijn. Helaas heeft ze nooit van de hulpmiddelen gebruik kunnen maken, omdat ze eerder is overleden.”

“Van de deurbel met camera maak ik wel gebruik. En dat is hartstikke handig. Als ik boven bij de computer zit, hoor ik de bel niet. Maar met deze installatie zie en hoor ik altijd via de tablet wie er aanbelt. Als je moeilijk ter been bent, kun je met de persoon buiten communiceren en zeggen dat je er zo aan komt. Nu ben ik niet bang aangelegd, maar voor mensen die niet zomaar voor iedereen de deur willen openen, is het prettig om te zien wie er voor de deur staat.”

Walter Bastiaenssens

is concernmanager ICT van Omring.

‘Veiligheid en gemak zijn de eerste behoeftes van mensen’

“De tijd dat iemand met een ingepakte koffer klaar stond om zijn oude dag te laten verzorgen in een tehuis, is allang voor bij. Afgezien van het feit dat die voorzieningen zijn opgeheven, willen veel mensen graag zo lang mogelijk thuis blijven wonen. Om daarin te kunnen voorzien, zoeken we samenwerking met andere partijen, zoals de gemeente en collega-zorgverleners manieren om dat te bewerkstelligen. De technische hulpmiddelen die we onderzoeken en inzetten, zijn bedoeld om veiligheid en gemak te bieden. Dat is waar mensen behoefte aan hebben.”

Privacy

“Als er camera’s gebruikt worden, zijn klanten al snel terughoudend. ‘Hoe zit het met mijn privacy?’, is een veelgehoorde vraag. De sensoren die we nu thuis inzetten om te monitoren, werken op basis van infrarood. Er worden dus geen beelden van de persoon getoond, maar de sensoren meten waar beweging in huis plaats vindt. Privacy is belangrijk om te waarborgen in alles wat we doen. We willen aansluiten bij het gevoel van een klant en we willen samen oplossingen vinden om het welzijn van mensen te vergroten. Zodat iedereen gewoon lekker veilig oud kan worden in zijn eigen huis.”

Nieuwe impuls door iPad

“De ontwikkelingen gaan erg snel. Dat wat nu nog onbetaalbaar is voor een thuissituatie, kan over vijf jaar voor iedereen toegankelijk zijn. Daarom wil Omring erin meegroeien, zodat we onze klanten die hulpmiddelen kunnen bieden die het leven thuis makkelijker maken. Nu al hebben meer dan 300 klanten beeldzorg. Zij zijn aanvankelijk in een pilotproject met zorg via een iPad gestart. Maar al gauw bleek dat toegang tot de tablet zoveel meer opleverde, vooral op sociaal vlak. Makkelijker contact met de kinderen, de buren… Het eigen netwerk werd ineens veel sterker. Dat we die ontwikkeling met technologie kunnen bereiken, is fantastisch en een enorme vooruitgang.”

 

 

 

Van de toekomstige ouderen wil 83% gebruikmaken van technologische hulpmiddelen als zij hierdoor langer zelfstandig thuis kunnen wonen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deze pagina delen op:

088 - 206 79 99