Blog: Bijzonder bewegen voor een gezond leven!

22 april 2016

Bewegen is voor iedereen! Per dag is de norm dat iedereen een half uur moet bewegen. Uit onderzoek blijkt echter dat een derde van de volwassenen niet voldoet aan deze norm. Zonde! Want bewegen kunt u op zoveel manieren doen. Het is leuk en gemakkelijk voor iedereen. In deze blog zullen we bijzondere vormen van beweging aankaarten waar u misschien nog niet aan had gedacht!

Nuttig ochtend ritueel

Tandenpoetsen en douchen is geen verloren tijd! Een mooi moment om alvast een paar oefeningen te doen. Sta bijvoorbeeld op één been. Dan traint u naast uw bovenbeen- en kuitspieren, ook uw enkel en heup. En het is uiteraard goed voor de balans. Draai onder de douche ook uw hoofd van links naar rechts. Zo maakt u uw nekspieren los. Maak daarnaast vijf kniebuigingen en rek uw armen vijf keer omhoog. Zo vindt u de stretch en de spanning in uw lichaam. En als u dit kan doen terwijl u zingt.. Dan traint u ook nog eens de stembanden!

Bewegen tijdens huishoudelijke klusjes

Boodschappen doen, stofzuigen en ramenlappen, het hoort er allemaal bij. Maar ook dit hoeft geen verloren tijd te zijn. Doe boodschappen op de fiets! Goed voor uw conditie, spierkracht en vet verbranding. Til daarnaast de boodschappen een paar keer de lucht in.  Dan traint u ook uw armspieren! 

Bij huishoudelijke klusjes in huis is het de kunst om uzelf te motiveren. Stap 1: muziek! Ritmisch bewegen terwijl u alle hoeken van de kamer zuigt. Stap uit en zak door de benen of rek u uit om het bovenste hoekje van het raam te bereiken. Twee vliegen in een klap! Een fit lichaam en een schoon huis.

Bewegen met de kinderen

Kinderen kunnen veel van uw tijd opeisen. Maar dit kan ook positief zijn voor uw lichaamsbeweging. Buitenspelen is voor kinderen een stuk gezonder dan de hele dag binnen met de tablet op schoot zitten. Gouden tip: doe elke dag een kwartiertje mee met skeeleren, fietsen of tikkertje. Succes is verzekerd!

Ook met jongere kinderen kunt u samen sporten. Zo kunt u met uw baby zwemmen of zelfs op moeder en baby yoga. Op deze manier zijn jullie actief bezig en brengen samen tijd door. Jullie kunnen beiden ontspannen en leren elkaar beter kennen!

Bewegen op het werk

Haal standaard elk uur koffie of thee voor een ander. En weet u wat, gebruik geen dienblad, maar loop een keer extra. Collega’s blij en uw stappenteller schiet de lucht in. 

Ook de printer is uw vriend op kantoor. Spaar niet alle printjes op, maar loop voor elk afdrukje naar de printer. Liefst naar een apparaat op een andere verdieping. Daarnaast kunt u tijdens het wachten ook wat oefeningen doen. Rol even met uw schouders, zwaai met uw armen en dribbel op uw plaats. 

Bewegen voor iedereen

Heeft u het gevoel dat uw leeftijd u tegenhoud? Of dat bewegen lastiger voor u is? Zoek dan naar een andere, misschien minder intensieve, manier van bewegen. Voor ouderen worden steeds meer bewegingsvormen opgezet. Zo is er voor ouderen speciale yoga of kan Tai Chi heel fijn zijn. Ook de In Balans cursus van Omringpas kan hiervoor een uitkomst zijn. Of leen een keer de duo fiets. Zo zijn er heel wat opties. Er is vast ook een optie voor u!

Op een werkdag zitten we tussen 7.30 en 23.00 uur gemiddeld 7,1 uur en op een vrije dag maar 4,8 uur

Uit recent onderzoek blijkt dat mensen die heel vaak gaan verzitten op hun stoel minder nek- en schouderklachten krijgen.

Deze pagina delen op:

088 - 206 79 99