Blog: Aqualessen, sport voor alle leeftijden!

23 augustus 2016

Spieren trainen, soepel blijven en gezelligheid. De aqualessen hebben het allemaal. In het water is bewegen anders, het voelt licht maar toch worden alle spieren gebruikt. Zo kunnen zowel ouderen als jongeren hun lichaam in conditie houden. 

In de jaren zeventig keek ik altijd gefascineerd naar de herhalingen van Erica Terpstra en Ada Kok, die ooit triomfen vierden bij de Olympische Spelen. Maar het meest inspirerende vond ik de Man van Zes Miljoen, de televisieheld Austin die sneller kon hardlopen en zwemmen dan wie dan ook. 

Ik zat ook op wedstrijdzwemmen en vaak beeldde ik me in dat ik Austin was, al eindigde ik in zeven jaar tijd slechts drie keer op een podium. Waarbij ook nog gezegd moet worden dat er bij mijn allereerste wedstrijd slechts twee deelneemsters waren en ik de zilveren medaille kreeg. Toen de magie van de Man van Zes Miljoen eraf was, kreeg ik een enorme hekel aan baantjes trekken. Zo is het gebleven. Lekker afkoelen in het water of wat spelen met mijn nichtje: heerlijk. Verplichte schoolslag of borstcrawl: ik heb nu de leeftijd waarop ik zelf bepaal dat ik dat niet meer ga doen. Punt uit!

Lekker 31 graden

Dertig jaar na mijn mislukte zwemcarrière ben ik in De Waterhoorn in Hoorn… Het kan verkeren. Instructrice Marike heeft de bodem van het zwembad omhoog gehaald, zodat we overal kunnen staan. Ze laat ons eerst met de stroom mee rondjes lopen door het water. Dat is maar liefst 31 graden Celsius, lekker warm dus. We moeten met onze armen zwaaien en het lijkt verdacht veel op crawl, maar voordat ik me kan ergeren, stappen we over op iets anders. De langlaufpas met de benen, zwaaien met schuimrubberen gewichtjes (‘dumbles’), fietsen, schaatsen, enzovoorts.

Alle oefeningen zijn kort en vrij licht, althans voor mij. Later vertelt Marijke Roemer, de coördinator van De Waterhoorn, dat de instructeurs bij het senioren zwemmen er rekening mee houden dat sommige ouderen hun spieren niet zwaar kunnen belasten. “Bovendien hoef je niet meer te doen dan je aankunt. Last van je schouder, dan zwaai je niet met je armen boven je hoofd. Geopereerd aan je heup, dan doe je het voorzichtig aan met zijwaartse oefeningen van je benen. Wil je toch een wat intensievere training, dan zijn er ook nog andere aqualessen.”

De gemiddelde leeftijd ligt vrij hoog, al verbaast het me hoe vitaal veel deelnemers eruitzien en zich ook zo voelen. Neem Ab Kabel, die 88 jaar is. “Dankzij het zwemmen ben ik best nog wel soepeltjes. Als ik dan mannen en vrouwen van mijn leeftijd langs de straat zie strompelen met stok of rollator, dan denk ik: nou Ab, dat doe je goed.”

Diploma niet nodig

Ook voor wie niet kan zwemmen, is het een optie. Bijvoorbeeld voor John Klomp (80) die moeite heeft met boven water blijven en daarom blij is dat hij hier altijd met twee voeten op de grond staat of loopt. Zijn vrouw Riet (72) heeft reuma en beweegt wat stram. “Maar”, zegt ze, “in het water voel ik me licht en kan ik mijn spieren heel makkelijk gebruiken.” 

Marijke vult aan: “Het grote voordeel is bovendien dat je bij aquasporten ongemerkt alle spieren traint. Laat je boven water je arm vallen, dan helpt de zwaartekracht mee. Maar onder water moet je wat wegduwen en dat doe je ook weer als je arm naar boven gaat. Zo zet je de spieren aan de boven- en aan de onderkant aan het werk. Je zult zien dat je vanavond daardoor zware armen en benen hebt.”

Inderdaad, ’s avonds merk ik dat zodra ik met wat pannen in de weer ga. Gelukkig ben ik ook lekker rozig van het zwemmen. Het doet me aan vroeger denken. Dat baantjes trekken vond ik misschien saai, maar na afloop sliep ik altijd als een roos. Rond het Tien Uur Journaal vallen mijn ogen dan ook dicht. En vlak voordat ik definitief wegdrijf op mijn dromen denk ik nog even aan de Man van Zes Miljoen. Zou de knappe acteur die Austin speelde nu zelf op senioren zwemmen zitten?

 

 

 

 

Zelf zwemmen?

De Waterhoorn heeft diverse aqualessen, zoals senior aquajoggen, aquarobics, aquaslank voor kids en aquaspinnen. Met uw Omringpas krijgt u € 2,25 korting op de meerbadenkaart voor de aquasporten. En u mag, net als iedereen trouwens, voor of na de training in het recreatiebad, stoombad of de kantine (na)genieten. Voor trainingen overdag geldt dat u vrij toegang heeft van tien tot zes en voor de avondtrainingen van zes tot tien uur. Daarnaast krijgt u met uw Omringpas ook korting bij het zwembad in Schagen en Enkhuizen. 

Meer over deze aanbiedingen vindt u hier.

 

 

 

 

Deze pagina delen op:

088 - 206 79 99