Blog: Al aan de wandel?

14 juli 2016

Jean Beliveau maakte de langste wandeling ooit: bijna 8.000 kilometer in 64 landen. Hij deed er 11 jaar over. Een half uurtje een blokje om kan natuurlijk ook. Dus voor iedereen die erover denkt om wat meer te gaan bewegen: de meest gestelde vragen over wandelen.

Waarom is wandelen zo goed?

Op de eerste plaats worden veel mensen er vrolijk van. Het maakt je hoofd leeg als je actief bent. Met wandelen hou je bovendien je conditie op peil, versterk je je beenspieren, blijf je leniger, activeer je je hersenen en verbrand je calorieën. Zolang je geen berg afdaalt of over rotsen klimt, belast je je gewrichten er ook niet al te zeer mee. Zelfs in huis op pantoffels rondjes wandelen, is al goed voor je gezondheid. Maar wie buiten in de zon loopt, zorgt ervoor dat er vitamine D in het lichaam wordt aangemaakt. Deze vitamine stimuleert de aanmaak van calcium, wat je nodig hebt voor je botten.

Hoeveel calorieën verbrand je?

Hoe sneller en langer je wandelt, hoe meer calorieën je verbruikt. Op www.caloriecalculator.nl staat een leuke rekenmachine. Bijvoorbeeld: stel dat je 55 kilo weegt en een half uur heel rustig loopt, dan verbrand je ongeveer 77 kcal. Flink doorlopen levert het dubbele verbruik op. Na een dagje wandelen heb je niet voor niets flinke honger, want dan raak je circa 1100 kcal kwijt. 

Welke wandelvorm is het beste?

Dat hangt af van je eigen wensen en omstandigheden. Heb je een druk gezin? Breng je kind voortaan lopend in plaats van met de auto naar school. Is het superdruk op je werk? Spreek met een vriend of vriendin af om elke eerste zaterdag van de maand een dag te wandelen. Mis je een wandelmaatje? Sluit je dan aan bij een wandelgroep. 

Hoe loop je ‘pijnvrij’?

Bouw het langzaam op, zodat zowel je spieren als je knieën, heupen en enkels kunnen wennen. (Al is het in het begin wel gebruikelijk dat je na afloop merkt dat je in beweging bent geweest.) Ook je schoenkeuze voorkomt gewrichtspijn, scheenbeenproblemen en rugklachten. Vooral veertigplussers kunnen baat hebben bij een inlegzooltje, omdat je voeten inzakken naarmate je ouder wordt. Loop je vooral op asfalt, kies dan voor een verende, lage A-schoen. B-schoenen zijn geschikt voor onverharde paden en C-schoenen gebruik je in de bergen. B- en C-schoenen zijn hoger en beschermen je enkels. Wandelstokken ontlasten in de bergen bij het afdalen ook je spieren en gewrichten. Wil je meer weten, ga dan langs bij een goede buitensportwinkel of bij een schoenenspeciaalzaken. 

Wat zijn de beste anti-blaartips?

Passende schoenen zijn essentieel, want als je heen en weer glijdt weet je zeker dat je ’s avonds een grote blaar hebt. Ook sokken zijn belangrijk: koop speciale wandelsokken zonder naden. En een sok die dubbel zit, zorgt bijna altijd voor blaren. Natte voeten door de regen of je zweet maken je huis zacht, waardoor het ook sneller mis gaat. Goed ademende en waterdichte schoenen zijn daarom bij langere tochten erg fijn.

Hoe weet je dat je schoenen goed passen?

Ze mogen niet te groot zijn en niet knellen. In buitensportwinkels of schoenenspeciaalzaken kun je nieuwe schoenen ook uitproberen op een schuine helling. Dan voel je of je schoen groot genoeg is. Sommige mensen zitten net tussen twee maten in. Een inlegzooltje kan dan de oplossing zijn. Uiteraard moet je je schoenen passen met wandelsokken aan. Waak kun je die lenen in de speciaalzaken als je ze niet bij je hebt. 

Hoe vind je leuke routes?

Op internet zijn ontelbaar veel korte, lange of meerdaagse routes te vinden. Bijvoorbeeld www.ontrack.nl of www.wandelpad.nl. Maar ook VVV’s, Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer en de ANWB verstrekken wandelboekjes en/of wandelkaarten. Handig zijn de NS-wandelingen, want die beginnen en eindigen bij een station. Zo is er genoeg keus.

Wij wensen u veel wandelplezier!
 

 

 

 

 

 

 

Deze pagina delen op:

088 - 206 79 99