Blog: 10 Fabels en feiten over eten

23 november 2015

Weet wat je eet

Over eten bestaan ontzettend veel misverstanden. Soms weet je niet meer wat je kunt of mag eten. Van bananen word je dik en van koffie droog je uit. Maar klopt dat wel? Wat is nou echt waar en wat niet?

Eén Magnum bevat net zoveel calorieën als een pakje roomboter

Fabel

Je moet bijna 8 Magnums eten om aan dezelfde hoeveelheid calorieën te komen. Neemt niet weg dat er in een Magnum behoorlijk wat calorieën zitten (280).

Calorieën tellen is niet heilig als je wilt afvallen

Feit

Het hangt af van je lengte en bewegingspatroon hoeveel calorieën je per dag nodig hebt. Sommige vrouwen vallen af als ze 1500 calorieën eten, anderen pas bij duizend. Bovendien heeft afvallen of aankomen ook te maken met het soort voedsel dat je eet: van extra tussendoortjes waar verzadigd vet en suiker inzit word je sneller dik (bijvoorbeeld gevulde koeken).

Van bananen word je dik en krijg je verstopping
Fabel 

Bananen bevatten geen vet en juist wel vezels. In combinatie met voldoende vocht, gaan bananen juist verstopping tegen. In bananen zitten belangrijke mineralen magnesium (14% van wat je dagelijks nodig hebt), kalium (16%), vitamine B6 (34%) en vitamine C (33%). Het aantal calorieën valt reuze mee; een banaan is dus een prima en gezonde keuze voor tussendoor.

Van koffie droog je uit

Fabel

Lang dacht men dat cafeïne ervoor zorgt dat het lichaam extra vocht uitscheidt, maar uit recente onderzoeken is gebleken dat dit niet klopt. Zwarte koffie bestaat voor 95% uit water, dus door koffie te drinken krijg je wel degelijk vocht binnen.

Van chocola word je gelukkig
Feit én fabel

Er zitten in chocola stoffen die verwant zijn aan cannabis, amfetamine en cafeïne. Die kunnen uw stemming verbeteren, maar het effect is klein omdat de hoeveelheden heel klein zijn. Wat chocolade voor veel mensen toch zo aantrekkelijk maakt, is de zoete smaak en het lekkere gevoel: het smelt op de tong.

Darmkanker kun je voorkomen met groente en fruit

Feit

Uit onderzoek blijkt dat mensen die 600 gram groente en fruit per dag eten 20% minder kans hebben op darmkanker. Dit geldt alleen voor niet-rokers. Bij rokers heeft het nagenoeg geen effect. Minder vlees eten heeft ook een gunstig effect. Rood en bewerkt vlees verhogen het risico op dikkedarmkanker.

Aspartaam is slecht

Fabel

Er is geen wetenschappelijk bewijs voor dat aspartaam (een bepaalde zoetstof) ongezond is. Het is prima als je wilt afvallen, maar vaak is het niet nodig om lightdranken te nemen. Wie op gewicht is en gezond eet, kan best af en toe een glas gewone yoghurt- of frisdrank nemen.

Met wassen krijg je het gif niet uit groente of fruit

Feit

Helaas, groente of fruit even onder de kraan houden is niet voldoende om bestrijdingsmiddelen weg te krijgen, want ze zitten vaak in de schil. De beste oplossing is biologisch geteelde groenten kopen en veel variëren, omdat er in de ene groente meer zit dan in de andere.

E-nummers zijn ongezond

Fabel

Gezonde voedingsmiddelen uit de schijf van vijf bevatten over het algemeen geen E-nummers. Maar als je een product in de supermarkt koopt met E-nummers (zoals smaakversterkers, conserveringsmiddelen of kleurstoffen) kun je ervan uitgaan dat dit wel goedgekeurd is door de Europese Unie. Het is niet ‘aanwijsbaar schadelijk voor de volksgezondheid’, zoals het officieel heet. Sommige E-nummers zijn inmiddels verboden in Europa. Meer weten? Op Wikipedia.nl vind je een zeer uitgebreide lijst. Bij elk E-nummer staat wat het is en of het aan de EU-eisen voldoet. Sommige mensen zijn overigens overgevoelig voor bepaalde E-nummers, ook al zijn ze volgens de Europese Unie niet ongezond.

Een eitje of glaasje melk is belangrijk voor vegetariërs

Feit

In vlees zitten vitamine B12 en ijzer. Zuivel en eieren bevatten vitamine B12. IJzer kun je binnenkrijgen als je onder andere volkoren brood, bonen, erwten en appelstroop eet. Als je bij dezelfde maaltijd groente of fruit eet (of een glaasje sinaasappelsap erbij drinkt), wordt het ijzer makkelijker opgenomen in je bloed. Zuivel, koffie en thee belemmeren echter de opname van ijzer. Het is dus slim om bijvoorbeeld ’s morgens bij een volkorenboterham met appelstroop een glaasje sinaasappelsap te drinken en voor de lunch kaas op je brood te doen en er melk bij te nemen.


 

Vrouwen van boven de 50 eten de meeste groenten!

De populairste fruitsoorten zijn: appel (20%), banaan (19%) en mandarijn (8%).

Deze pagina delen op:

088 - 206 79 99